Søk i denne bloggen

søndag 24. januar 2010

Førstereisgutten

Førstereisgutten er en kjent figur i fortellinger om hvalfangst og sjøfart. Unggutter fra kysten, og fra innlandet, tok hyre i handelsflåten eller på hvalfangst. Hvalfangstmuseet ønsker å belyse førstereisguttens historie og dokumentere bakgrunnen for at han valgte å reise til sjøs, men også opplevelser fra den første sesongen eller hyreperioden.

Hva med de unge jentene som vokste opp i de samme familiene og hadde fedre eller brødre, og kanskje senere ektefeller som valgte sjøen som yrkesvei? Museet ønsker også å dokumentere disse historiene.


Har du vært på hvalfangst eller til sjøs - eller kjenner du noen som har vært det? Da ønsker vi kontakt med deg.

1 kommentar:

  1. Jeg mønstret ut i 1959 - på en stykkgodsbåt - da var jeg 15 år gammel. Det ble min første jul til sjøss. Det var bare slik på den tiden, at unge gutter skulle til sjøs.

    Siste båten jeg var på var i 1962.
    Nå er jeg pensjonist.

    Mvh
    Roger
    roger.linder@hotmail.com

    SvarSlett